Trip Brownsberg en Stoneiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu Trip Brownsberg en Stoneiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu

Trip Brownsberg en Stoneiland

Door: Evi

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn Evi en Xennia

17 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Onze eerste trip zit er op. Nadat we op vrijdag met de partybus naar Touche zijn gegaan en een dansje hebben gewaagd, moesten we de volgende dag om 8 uur op de Henck Arronstraat verzamelen. Vanaf hier vertrokken we met nog 20 anderen naar Brownsberg-Stoneiland.

Omdat het voor onze huisgenoot Randy het laatste weekend was dat hij hier zou zijn, zijn we met alle huisgenootjes (de Tosca's) de trip gaan doen. Verder waren er nog veel Nederlandse groepjes en enkele Belgen, een leuk gezelschap!! Na 2 uur rijden in een grote minivan (zie foto), kwamen we aan de voet van de Brownsberg. De weg veranderde van een (redelijk) goede geasfalteerde weg (wel met veel kuilen) naar een onverharde bauxiet weg met heel veel kuilen en smalle wegen. Ondanks dat de motor behoorlijk veel overtoeren draaide en onze armen en billen blauw zagen (van het gehobbel) kwamen we halverwege de berg aan op onze bestemming.

Voordat we naar de watervallen gingen lopen kregen we eerst wat te eten: nasi of bami met kippenpootjes. Rond 2 uur vertrokken we met gidsen richting de bushbush om via stijle en smalle paadjes af te dalen naar de Irene(water)val. De tocht was 3 km en duurde ong. 2,5 uur en kostte 3 liter zweet om beneden aan te komen. Even een half uurtje rusten, foto's maken, onder de waterval afkoelen (pfjoee dat was koud) en weer terug omhoog. Naar beneden was goed te doen, ondanks de warmte. Omhoog was het veel geklauter en nog meer zweten, maar heel leuk en uitdagend om te doen, zeker een aanrader!! Terug omhoog zijn we nog de Leo(water)val tegengekomen en daar hebben we ook nog wat kiekjes gemaakt. Dieren hebben we onderweg weinig gezien omdat het best druk was met toeristen.

Eenmaal weer boven kwamen we 2 aapjes tegen die in de boom zaten te eten. YESSS, de eerste Surinaamse dieren zijn gespot!!

Gelijk de bus in om nog voordat het donker wordt klaar te komen (typisch Surinaamse zin, betekenis: aan te komen)

Van Brownsberg naar Stoneiland was het een klein uurtje rijden. Stoneiland is een schiereiland bij het Brokopondomeer. Het Brokopondomeer is in de jaren 60 onder water gezet voor energievoorziening van bauxietverwerking. Hieruit wordt uiteindelijk goud gewonnen. Dit meer is net zo groot als de provincie Utrecht en staat nog vol met dode bomen. Het uitzicht over dit meer is schitterend en heeft door de dode bomen een beetje een spookachtig karakter (zie foto).

Er was keuze tussen slapen in een bed (in een huis) of een (zelf gekochte) hangmat (onder een afdakje). Wij als echte diehard's kozen natuurlijk in een hangmat slapen. Deze konden nog net voor het donker opgehangen worden. Het avondeten was (weeral) nasi met kouseband en kip. Na het eten mochten we gaan douchen, lekker onder een koude douche zonder shampoo gingen we vervolgens uitbuiken in de hangmat. We waren een van de weinigen die een hangmat verkozen boven een bed. De gids leerde ons een trucje hoe je lekker op je buik kan liggen (ligt voor geen meter), zogenaamd de ''wokkel''. Het filmpje van de ''wokkel'' volgt nog.

's Avonds werd er een kampvuur gemaakt, en was er een gezellige sfeer. Even later kwam er een gids aan met een kleine vogelspin in zijn hand, ik zat gelijk aan de andere kant van het kampvuur. Ook werden er stamverhalen verteld door de gidsen. Nadat het vuur gedoofd werd, was het tijd om te slapen. Eerste keer in een hangmat was best spannend zo buiten bij de spinnen en padden. Met een dekentje dommelden we snel weg. Jammer genoeg was het een koude nacht en was het niet heel veel slapen maar meer koukleumen.

De volgende ochtend werden we gewekt door een paar vogels die vrolijk (en heel hard) aan het fluiten/kwetteren waren en een egale blauwe lucht. Opstaan en naar het ontbijt. Na wat boterhammen met eitjes en kaas en fris vers fruit gingen we in 2 bootjes het Brokopondomeer op om tussen de bomen te varen en naar de primitieve werkplaats van goudzoekers. Het is heel bijzonder om te zien hoeveel bomen er nog in dat meer staan. Op de terugweg stopten we nog even op een klein eilandje om naar dieren te zoeken. Na wat rondwandelen kwamen we een kleine luiaard tegen. Nadat we weer terug aan wal waren gestapt was het tijd om in te pakken en terug te rijden naar Paramaribo met een tussenstop van 3 uur.

De helft van de groep ging ziplinen (tokkelen tussen de bomen door), en de andere helft kon lekker zonnen. Wij kozen er voor om te gaan zonnen (rood worden) en lekker rustaaghh aan te doen, no spang! (=geen stress). Na een potje volleybal met de gidsen en lekker gezwommen te hebben ging de reis verder naar Paramaribo. We konden alleen binnen een afgezet stuk zwemmen omdat er piranha's en kaaimannen zwemmen in de rivier! Rond 19:00 uur kwamen we weer aan in de Toscastraat en hadden we de eerste trip overleefd :D. We hebben alle 6 deze trip als bijzonder/leuk/geweldig ervaren en raden het zeker iedereen aan!!! Voor ons zal dit ook zeker niet de laatste trip worden deze 4 maanden.

Vroeg naar bed, volgende dag begint het echte werk: de minor!

Het volgende reisverslag volgt snel :)

Xxx Roos Xennia en Evi

• 18 Februari 2016 - 19:04

Angela:

Super gaaf meiden, lekker genieten!!!!!

• 19 Februari 2016 - 12:55

Addie:

Goedemorgen meiden,
    Wat fantastisch zo'n blog. Ik vind het werkelijk heel leuk wat jullie allemaal doen. De verslagen gelezen en is wel een leuk weekend geweest zeg.
    Geniet er verder van, zo nu en dan heel hard werken en als jullie vrij zijn leuke dingen doen.

XXX Addie

• 25 Februari 2016 - 00:01

Wilmy:

Wat een leuk verhaal meiden!
    Het is net alsof we zelf weer in Surinamen zijn.
    En zo'n luiaard is hardstikke lief hè, en heeeeeeeel lui. Heb je hem vast kunnen houden?
    Groetjes,
    Wilmy

• 01 Maart 2016 - 13:51

Joost:

Geweldige ervaring voor jullie. Maak er een mooie tijd van. Lekker feesten en op avontuur. Studie is bijzaak hahaha.

Groet, Joost

Tags: paramaribo