Holy Phagwa & Apiapaati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu Holy Phagwa & Apiapaati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu

Holy Phagwa & Apiapaati

Door: Evi

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn Evi en Xennia

14 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Halloo allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat we een reisverslag hebben geplaatst, dus leek het ons tijd om jullie weer eens op de hoogte te brengen van onze vooruitgang hier.

Om maar met een hoogtepunt te beginnen werd paar weken geleden hier het Hindoestaanse feest Holi Phagwa gevierd in Paramaribo. Met dit kleurenfeest luiden de Hindoestanen het nieuwe jaar in door met kleurenpoeder over elkaar heen te gooien. Leuke sfeer, leuke mensen, leuke muziek en vrolijke kleuren in je ogen en oren :')

Wij hadden voor deze feestelijke gelegenheid allemaal witte kleding aan gedaan. Met het hele huis zijn we naar de palmentuin gelopen om daar met honderden anderen te feesten!! Al snel zaten we helemaal onder de poeder en was van het wit in onze kleren niks meer te zien. Aan het eind van de middag liep iedereen naar het onafhankelijkheidsplein wat was omgetoverd tot festivalterrein, om daar de supersfeer voort te zetten. Op het eind van de avond waanden we ons nog even in Brabantse sferen toen Feest dj Ruud het podium op kwam, die speciaal was overgevlogen op de draaien op dit bijzondere feest!
Om 12 uur was het welletjes en was het tijd om 3 uur onder de douche te gaan staan om de kleuren van je huid te wassen. Boenenboenenboenen, nog altijd kleuren te zien. Gelukkig liep een paar dagen later half Paramaribo nog steeds met kleuren in het haar en op de huid. 3 weken later zat er nog steeds blauwe kleurstof in mijn oor en ook het haar van Roos heeft nog steeds rode en groene plukken.

Een paar dagen na Holi Phagwa gingen we alweer op trip naar Apiapaati, een eilandje in de surinamerivier. Met deze trip waren we 4 dagen in het binnenland en gingen met 40 andere Nederlandse studenten op pad.
Om 6 uur 's ochtends stonden we klaar staan bij het punt van vertrek, om vervolgens om half 8 (no spang) te vertrekken richting de Atjoni,een dorpje wat op 4 uur rijden ten zuiden van Paramaribo ligt. Vanaf daar was het nog 4 uur varen naar het eiland. 4 uur lang in een bootje zitten lijkt lang, maar er is zo veel te zien onderweg!!! We hebben onze ogen uit gekeken naar het mooie tropische regenwoud, de rivier en de omgeving.
Eenmaal aangekomen hebben we een heerlijk diner gekregen en gezellig met zn allen bij het kampvuur gezeten. Na een lange dag kropen we in onze hangmat (behalve aftaaier Roos, die een bedje had geclaimd) en vielen we als roosjes in slaap.

De volgende waren we alweer op tijd wakker om dat vandaag het beklimmen van de Ananasberg op het programma stond! Na het ontbijt stapten we in de boot om naar de Ananasberg te varen en hebben we, na een woeste tocht in de jungle, deze enorm hoge berg met bloed zweet en tranen beklommen (met 2 minuten waren we boven) om vervolgens te genieten van het prachtige uitzicht over het uitgestrekte regenwoud.
Eenmaal terug in de boot voeren we een stukje terug naar een kleine waterval om daar te chillen in de keiharde regen. Weer terug op Apiapaati konden we gelijk aanschuiven om te dineren en hebben we 's avonds, na een workshop Salsadansen, wederom om het kampvuur gezeten.

Op de 3e dag zijn we (weer in de regen) langs verschillende dorpjes gelopen. Zo kregen we een beeld van hoe de lokale bevolking hier leeft. Daarna zijn we (in de kneiterharde regen) naar een stroomversnelling gevaren. Gelukkig werd het bij aankomst droog en kon alles drogen terwijl wij de grootste lol hadden met springen in de rivier en met banden van de stroomversnelling af.
Na het paasdiner hebben we een poging gedaan tot nachtvissen (in de regen, Hollands weer, zucht) maar alle vissen waren ons te slim af.

De volgende dag was het, joehoeeee, ein-de-lijk droog en was het tijd om weer naar huis te gaan. 4 uur varen en 3 uur in de bus later reden we Paramaribo weer in. Het was een super weekend met een leuke groep en leuke begeleiders. Eenmaal thuis hebben we genoten van een lekker broodje met knakworsten en zijn we uitgeteld in ons bed gaan liggen.

We zijn ondertussen al op de helft van onze minor, zijn druk bezig met de theoretische voorbereiding van ons project en hebben het nog steeds heel erg naar ons zin hier in het mooie Suriname.

We houden jullie op de hoogte van nieuwe trips, gebeurtenissen en vooruitgang van de minor :)

Bedankt weer voor het lezen,

Kusjes en knuffels van ons!!!

Veel liefs,
Roos, Xennia en Evi

• 15 April 2016 - 18:43

Joke Mesu:

leuk reisverslag Evi en wow leuke, mooie foto's

• 25 April 2016 - 02:18

André :

Hoi Evi, kan ik ook een filmpje uploaden? Eentje van de boottocht naar de schildpadden?