Triptriptrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu Triptriptrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu

Triptriptrip

Door: Evi

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn Evi en Xennia

24 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Nog maar een weekje in het heerlijke Suriname voordat we naar Curacao gaan om daar nog 5 dagen te genieten. De weekenden zijn geheel gevuld met trips en daar moet natuurlijk over geblogd worden!!

14 en 15 mei zijn we met de meiden van de Toscastraat naar Bigi Pan geweest. Bigi Pan ligt in het district Nickerie ten westen van Paramaribo, en heeft een moerasachtig landschap. Om 9 uur kwam Mientje, de buschauffeuse, ons ophalen voor de 4 uur durende busreis richting Nickerie. Eenmaal aangekomen was het prachtig weer en hebben we even over de markt gelopen. Daarna onder het genot van een geweldige zangeres (not) van de zon genoten om vervolgens per boot te vertrekken richting onze eindbestemming: Bigi Pan. Voor de verandering zaten we weer heerlijk op houten bankjes wat we al bijna 4 maanden doen :'), maar het uitzicht en de omgeving waren intens mooi. Het was nog een half uur varen door een smal kanaal van 3 m breed. Onderweg zagen we aapjes, bruine en zwarte buizerds, reigers en nog vele andere vogels. Eenmaal aangekomen op het grote en open meer Bigi Pan werden we warm onthaald door Gerda, onze gastvrouw voor dit weekend.
Na wat gegeten te hebben, de hangmatten te hebben geïnstalleerd en een rondje peddelen in de kajak, gingen we per boot wat verder het moeras in om flamingo's en de Rode Ibis te spotten. Jammer genoeg was het seizoen voor deze 2 vogels net voorbij, normaal staan deze dieren OVERAL, 1000en. Maar goed, na een half uurtje varen kwamen we toch nog 4 flamingo's tegen en 4 Rode Ibissen, zo mooi!!! Onderweg terug naar het hutje een prachtige zonsondergang gezien, even een 'ik ben zooo intens gelukkig' momentje!
Na het diner, met 3 verschillende soorten klaargemaakte, vers gevangen vis, was het tijd om heel even te relaxen. Toen het helemaal donker was stapten we weer de boot in om kaaimannen te spotten, en, waaaahh, eventueel vast te houden!! Onderweg nog 3 vissen gespot die in de boot sprongen *Xenniavoice: waahh wat de hell, wat is dittt :o*
Zaklampen aan en spotten maaaarr, opzoek naar rode ogen. Een paar keer rode ogen gezien die gelijk verdwenen, maar uiteindelijk hadden we er 1 gevonden. De gids sprong voorzichtig het moeras in en liep gewoon even naar de kaaiman toe en pakte hem in zn nekvel, stoeerr!! Vervolgens kreeg ik Xennia op mijn schoot die het toch niet heel oke vond dat er een krokodil voor haar neus werd gehouden. Even een elastiek om de bek en vasthouden maar! Iedereen even touchen en daarna weer losgelaten.
Eenmaal terug had de de bootsman van andere boot een kaaiman meegenomen naar de hut, om van de situatie gebruik te maken nog maar wat kiekjes gemaakt om er zeker van te zijn dat de kaaiman lachend en vrolijk op de foto stond (zie foto).
Om van geluk te spreken moest Xen 's nachts toevallig naar het toilet en keek toch maar even naar buiten om te zien of er al sterren waren. Het was namelijk heel de dag redelijk bewolkt geweest dus weinig kans maarja. Psstt Eeef, wil je een paar sterren zien, hmm oke prima. OMG, waauw wat een sterrenhemel. Alle andere meiden wakker gemaakt en samen weer even een 'ik ben zooo intens gelukkig' momentje gehad. Zo veel sterren en zo prachtig *pinkt een traantje weg*. Veel vallende sterren, de melkweg goed zichtbaar, gewoon een adembenemende mooie sterrenhemel!!!!!
De volgende ochtend na een heerlijk ontbijt was het tijd voor een welverdiend modderbad. Dat betekent: uit de boot springen en tot je knieën in de modder zakken met nog 80 cm water er bovenop. Weer even kind zijn en een moddergevecht gehouden en helemaal ingesmeerd om vervolgens in de zon te staan als een malloot en te drogen! Tijd om weer naar huis te gaan, na zo'n mooi en intens weekend. Ik kijk naar links en zie nog steeds modder in het oor van Xen zitten :') (sorry poppetje).

Zaterdag 21 mei gingen Xen en ik de (s)quad (hoe Xen het zegt) tour doen. Roos ging naar springbreak om de eer voor de tosca's hoog te houden, jammer genoeg niet gelukt (minpunten voor Roos).
We waren met een groep van 10. Op 1 (s)quad moest je met je voet schakelen. Niemand wilde dit omdat dit iets lastiger en sportiever is dan de andere (s)quads dus hebben Xen en ik dit monster maar aangepakt. Na een paar rondjes oefenen en een flitsende helm uitgezocht te hebben konden we op pad in het savannegebied rondom Zanderij, de luchthaven. Na het racen op de verharde weg gingen we het bos in met veel kuilen en plassen. Sommige plassen waren een meter diep :o. Xen dacht, 'geen gehoor is rechtdoor' dus knalde gewoon door de plassen heen :'), ons motto voor die dag: recht zo die gaat buurman, met als gevolg dat we onder de modder zaten en we een paar keer net niet omsloegen in de plassen. Het weer en de omgeving waren wederom weer geweldig! Na een stop bij een kreekje om wat te eten en te zwemmen zijn we weer verder gereden. In het bos was het heel smal en veel hobbels en diepe waterplassen. Achterop de (s)quad moest je goed vasthouden om er niet af te vallen (vooral wanneer Xen haar wilde rijkunsten liet zien). Op weg terug naar huis ging het nog even heel hard regenen waardoor het nog leuker werd! Geheel zeiknat en vies terug, lekker in de bus naar Paramaribo om na te genieten van 5 uur (s)quad rijden!!! 's avonds tot half 12 nog even gebikkeld aan het minorproduct, kan gewoon!!!

De volgende ochtend stond een nieuw avontuur op de planning: ziplinen in parabello (recreatieoord). Roos was nog steeds op springbreak dus waren Xen en ik wederom genoodzaakt op date te gaan (man man man). De weergoden hielden nog steeds van ons want de zon scheen volop. Eerst op de babybaan oefenen, whoeee dat was zo spannend, pfjoeee, om vervolgens een uur te ziplinen tussen de bomen en over het water. Een van de ziplines op Parabello is de langste van Suriname, heel erg gaaf. De rest viel een beetje tegen doordat het allemaal best laag was. Dan maar gaan stunten en op z'n kop gaan ziplinen :D. De rest van de dag heerlijk ge'relaxt en met een liaan in het (warme) water gesprongen. Eenmaal weer terug konden Xen en ik, na een heel weekend, nog geen genoeg van elkaar krijgen en hebben we nog lekker een hamburger gegeten bij 't Vat en als afsluiter de mocca madness bij Tangelo's.

Volgend weekend staat alweer de laatste trip hier in SU op de planning, Fredberg. We hebben er al zo veel goede en mooie verhalen over gehoord, intens veel zinin!!!

Pfoee, wanneer je begint aan de blog denk je ach even beetje typen. *5 uur en 50 blz later*, oepsieee

Tot snel weer!!

Liefs Roos, Xen en Eef

• 25 Mei 2016 - 14:35

Angela:

Super leuk verslag eev, wat heb je toch een humor

• 27 Mei 2016 - 22:02

Addie:

Ooooh meiden wat een avonturen weer en wat een leuk verhaal Evi. Geniet nog even in het mooie Suriname en op Fredberg.

• 29 Mei 2016 - 19:15

Erina Starink:

Ha Meiden, wat een leuk verslag weer en wat geniet ik daar van. Beleef het allemaal een beetje mee. Nu op naar Curacao, ben benieuwd hoe jullie dat gaan vinden. ik was daar 50 jaar geleden. snorkelen in de bullenbaai bij westpoint. nu nog veel plezier en tot gauw Xennia. knuffel van mij erina.