SURINAME – aankomst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu SURINAME – aankomst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu

SURINAME – aankomst

Door: Xennia

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn Evi en Xennia

11 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Na een nachtje zonder al te veel geslapen te hebben begon maandag onze reis naar paramaribo. We waren om 8 uur op Schiphol, mooi op tijd om onze vlucht van 11.30 te halen. Na het sealen van de koffers en het inleveren van de bagage was het tijd voor het laatste Nederlandse kopje koffie voor de komende 4 maanden.
Samen met de papa’s en mama’s die mee waren gegaan zaten we rustig te praten toen Xennia ineens werd verrast door haar beste vriendinnen. Ze waren bijna direct vanuit het carnaval naar Amsterdam gereden om ons uit te komen zwaaien. Heel erg lief!
Na het boarden hadden we snel een plekje gevonden in het vliegtuig. We zaten met z'n 3en naast elkaar. Wat leuk was, was dat logischerwijs het halve vliegtuit vol zat met Surinamers. Ook kregen we tijdens de vlucht Surinaamse maaltijden. We konden niet veel zien onderweg omdat het erg bewolkt was, en omdat het grootste deel van de vlucht natuurlijk over zee ging, maar bij het landen hebben we toch alvast een glimp kunnen opvangen van het prachtige uitgestrekte oerwoud.

Na aankomst op De Zanderij, het vliegveld van Paramaribo, begon het wachten. Eerst in de rij voor de douane, daarna bij de uitgifte van de koffers. Wel kregen we op deze manier meteen een eerste indruk van het Surinaamse tempo, dat vele malen lager ligt dan in Nederland.
Nadat we zonder veel problemen door de douane waren gekomen en we eindelijk onze koffers hadden gevonden konden we naar de aankomst hal waar dhr. Lachman, onze chauffeur, ons op stond te wachten. De zanderij ligt zo'n 30km van Paramaribo en omdat er op de Surinaamse wegen (officieel) niet harder gereden mag worden dan 60km/u, werd het nog een tocht van 1.5 uur door het binnenland. Surinamers rijden erg ruw en omdat er overal kuilen in de weg zitten werd het nog een spannende tocht.

Wat tijdens de rit meteen opviel is dat Suriname armer is dan we hadden gedacht. Overal waar we langs kwamen waren kleine huisjes van platen of leem, geïmproviseerde hindoetempels, restaurantjes en heel veel Chinese supermarkten. Ook liepen er veel kleine kinderen te spelen en verkochten vrouwen groenten en fruit aan de straat.
Onderweg mochten we Dhr. Lachman alles vragen. Ook haalde hij drinken voor ons en heeft hij ons voor het eerst de 'echte' roti laten proeven. Heel wat beter dan wat we in het vliegtuig kregen. Na nog een tijdje de weg te hebben gezocht kwamen we eindelijk aan bij ons huisje. We werden ontvangen door 2 van onze huisgenootjes, Randy en Els, die ons hebben rondgeleid. Ook kwam Bastiaan, onze minorbegeleider, even langs om even kennis te maken.

Na nog enig gevecht met klamboes en het smeren van DEET tegen de muggen zijn we snel naar bed gegaan. Inmiddels waren we al bijna 24 uur wakker en moe van de lange reis en alle nieuwe indrukken.

Nu gaan we douchen en een ontbijtje maken en dan zien we daarna wat de dag brengt. Tot maandag hebben we geen activiteiten van de minor dus we hebben alle tijd om Paramaribo te gaan verkennen!

Groetjes,

Roos, Evi en Xennia

Roosmarijn Evi en Xennia

Hoi! leuk dat je op onze blog kijkt! Wij (Evi, Roosmarijn en Xennia) zijn 3e jaars studenten fysiotherapie van Avans Hogeschool Breda. Op 8 februari zijn we op het vliegtuig gestapt naar Paramaribo, Suriname. Hier zullen we 4 maanden verblijven i.v.m. onze minor fysiotherapie. Bij de Boeroeswing Paramedische Praktijk zullen we aan een projecten werken. Via deze blog zullen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen hier!

Actief sinds 10 Feb. 2016