Familie Ovaa op bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu Familie Ovaa op bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu

Familie Ovaa op bezoek

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn Evi en Xennia

03 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Hierbij weer even een update van de afgelopen weken!

Donderdag 21 april kwam familie Ovaa aan op Zandrij, het vliegveld van Suriname. Andre(papa), Angela(mama), Joris(broer) en Addie(tante) kwamen het avontuurlijke Suriname opzoeken om met eigen ogen dit geweldige land te zien. Ook kwamen ze nog een klein beetje voor ons.. :D

De volgende ochtend zijn we bij ze op bezoek geweest in Meerzorg en hebben we 's avonds heerlijk gegeten bij Zus & Zo. Voor het weekend stond een trip naar Galibi op de planning, dit is een dorpje waarbij vlak in de buurt rond deze tijd van het jaar enorme zeeschildpadden aan land komen om hun eitjes te leggen.

De trip begon zaterdag vroeg en om om half 9 zat het trio in de bus om het andere kwartet op te halen, om vervolgens samen verder te rijden richting Albina. Albina ligt helemaal in het oosten van Suriname en vormt de oversteekplaats om de grens over te gaan naar Frans-Guyana. Na een kort boottochtje kwamen we aan in st. Laurent. Een stadje met 20.000 inwoners. Frans-Guyana is een wereld van verschil vergeleken met Suriname. Even waanden we ons weer in Europa. Gestructureerd, schoon, rechts rijden, met euro's betalen, enz. Nadat we over de markt hadden gelopen en een rotiwrap hadden gegeten ging de tocht per boot (nog 1,5 uur varen) verder richting Galibi.
Er werd gewaarschuwd dat we nat zouden worden door de golven, dus we hadden regenponcho's aangeschaft en ons helemaal ingepakt. Binnen 10 minuten waren we, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, helemaal drijfnat. Iedere 10 seconden kregen we een plens water in ons gezicht en verzamelden in onze poncho zo'n 20 liter per kwartier. Omdat we hier een stuk blonder zijn geworden hadden we geen vuilniszak meegenomen voor de camera's. Er was genootzaakt een lichaam op te offeren voor de camera's en paspoorten. Evi zag een kans om even wat karma punten te choppen en voelde zich bereid haar poncho uit te trekken (werkte toch niet), om deze vervolgens om de belangrijke tas te wikkelen.

Eenmaal aangekomen kwam Andre er achter dat zijn paspoort nog in zijn kontzak zat, he-le-maal doorweekt natuurlijk. Gelukkig scheen de zon en was hij snel weer droog.
Na het avondeten gingen we rond 10 uur richting de schildpadden. De gids had het idee om een groot zeil over de boot te spannen zodat we niet nat werden. Even hadden we het gevoel dat we in een efteling-attractie waren beland. Gelukkig viel de regen mee en kwamen we weer droog aan wal. Gelijk was er al een (Xennia:kei grote, Roos/Evi: eeeeeell grote) schildpad bezig eitjes uit te poepen in een gat van 30 cm diep. De eitjes zijn zo groot als pingpongballen, maar dan wat glibberiger. Er mocht niet met flits gefotografeerd worden, maar de gids had een zaklamp zodat we het tafereel toch nog best goed hebben kunnen vastleggen. Helaas kunnen er geen filmpjes toegevoegd worden aan de blog :'(

Eenmaal terug in het dorp kropen we lekker in ons bedje (zonder airco :'() en mochten we redelijk uitslapen tot half 9.
Dorpswandeling gemaakt en toen weer hup in de boot terug naar Suriname.

Familie Ovaa is van woensdag t/m vrijdag zelf op trip geweest naar Isadou. Ze hebben ondanks de regen veel van het tropisch regenwoud gezien, veel vogels en reptielen. Zondag zijn ze doorgevlogen naar het mooie Curacao om daar nog 5 dagen te vertoeven. Over een kleine maand mogen wij, en door alle mooie kiekjes die we doorgestuurd krijgen is de voorpret al begonnen!

Xennia en ik hebben zondag meegedaan aan de Telesur wedstrijdloop. 'S ochtends regende het dus we waren aan het twijfelen om te gaan. 'S middags was het droog dus besloten we de 5 en de 10 km maar even te lopen, appeltje eitje :'). Als 2 oude oma's over de finish gekropen, maaaar 15 km is een feit!! Met als klap op de vuurpijl geen medaille, maar 2 beltegoedbonnen van 10 srd (2euro) als prijs!!!!! Jeeeej :D

Ook deze maand staan bijna al onze weekenden alweer vol gepland met trips en andere leuke activiteiten. Wel is hier het regenseizoen begonnen en staan de straten inmiddels helemaal blank, maar ook dat heeft wel wat.

Nog maar 4 weken te gaan tot we toch echt Suriname gaan verlaten en we naar Curacao vliegen om daar nog even heerlijk vakantie te vieren. De tijd gaat zo snel!!

Tot snel weer bij onze volgende (en misschien we laatste) blog!!

Liefs Roos, Xennia en Evi

• 04 Mei 2016 - 15:35

Andre:

Hej meiden,
    Leuk verslag.
    Nog even, mijn paspoort was nog niet geheel droog, het droogt niet zo goed in suriname en met het zoute water. De douane op de luchthaven maakte er nog een opmerking over " zeker nat geworden" .