Voetbal, White Beach, Poolparty's en Muggenbulten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu Voetbal, White Beach, Poolparty's en Muggenbulten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roosmarijn Evi en Xennia - WaarBenJij.nu

Voetbal, White Beach, Poolparty's en Muggenbulten

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn Evi en Xennia

17 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Om te beginnen even een tussenstand van een aantal belangrijke zaken:

- Muggenbulten: 558 (echt geteld! Xennia is recordhouder met 88 bulten op 1 been)
- Tosti's gegeten: 135
- Stroom uitgevallen: 11x
- Man man man wat is het warm gezegd: 69x
- Rondjes hardgelopen: 4x
- Ketting van de fiets gelopen: 23x
- Pootjes van Richard (kat) aan Evi: 2
- Liters zweet verloren: 12.345L
- Djogo’s leeggedronken: 27L

Uit bovenstaande getallen maken jullie waarschijnlijk op dat we alle 3 al wekenlang met Zika op bed liggen, maar no spang, het gaat allemaal prima met ons! Het werd weer eens tijd om jullie een update te geven want in 2 weken is er weer veel gebeurd. Na het springbreak weekend begon het gewone leven weer en moesten we toch echt aan de bak voor school. We hadden namelijk die vrijdag ons projectplan ingeleverd, maar na de feedback bleek dat we toch nog het een en ander moesten veranderen. Het bleek wel dat het maken van goede huiswerkfilmpjes niet 1-2-3 gefixt is en dat er heel veel voorbereiding en organisatie bij komt kijken. Na een aantal meetings met Bastiaan op de praktijk en wat over en weer mailen met Martin, onze begeleider van school, zijn we nu een heel eind verder gekomen en hopen we binnenkort met ons literatuuronderzoek en filmproject te kunnen starten.

Zijn er nog leuke dingen gebeurd? Jazeker! Om te beginnen hadden we een verjaardagsfeestje van onze toekomstige huisgenoot Jaldert. Jaldert werkt voor onze huisbaas Joël en hij had een groot feest voor hem georganiseerd inclusief veel taart, drank , lichtgevende lolly’s en zelfs een stripper. Na een dagje uitbrakken stond de Poolparty op de planning. Na wat drankjes bij café Loco bracht de partybus ons naar een van de grootste hotels van Paramaribo voor een groot feest op het dakterras. Zoals je al aan de naam kan zien was daar een groot zwembad aanwezig en natuurlijk een bar met genoeg te drinken. Omdat Evi springbreak had gewonnen kreeg zij met haar team een ‘’vip tafel’’ met gratis drank (het viel een beetje tegen, maar goed :p). Een goede formule voor een goed feestje. Omdat bijna alles laagbouw is in Paramaribo was het leuk om de stad eens vanaf een wat grotere hoogte te bekijken. Ook al is er helemaal niet zoveel te zien, de Surinamerivier en de grote brug blijven toch een mooi gezicht.

Vorige week zondag was het tijd voor de eerste echte BBQ in onze tuin! Ron had er namelijk eentje voor ons meegenomen en het was hoog tijd om deze in te wijden. En dat is goed gelukt ook. Wij hadden de tuin gezellig gemaakt en allemaal lichtjes en kaarsjes aangedaan. Evi had haar boxjes uit de kast gehaald en Els haar legendarische sangria stond koud in de koelkast. Ook hadden we salades gemaakt en drank ingekocht en de vrienden die langs kwamen hadden heerlijke kip meegebracht met marinade van eigen recept. Heel even leek de avond in het water te vallen toen er om 5 uur nog een tropische bui viel. Gelukkig was deze van korte duur en konden we om 6 uur de eerste djogo’s (literflessen Parbobier) open maken. Het was erg gezellig en met de komst van wat onverwacht gasten nog best druk ook.

Na al die drankjes en hapjes werd het toch tijd om eens in beweging te komen. Omdat we veel thuis zijn is soms de enige beweging die we krijgen een rondje fietsen door de stad of een paar meter zwemmen in ons zwembad. Dat kan natuurlijk niet voor ons als fysiotherapeuten in spé, dus zijn we vorige week begonnen met hardlopen. Ook al gaat dat met 30 graden boven Celsius niet zo snel en lang als in Nederland, een begin is gemaakt. Verder zijn we vorige week begonnen met kickbokslessen bij een fitnesscentrum bij ons in de buurt. Ook hierbij blijft het een uitdaging om niet over je eigen zweet uit te glijden maar dit gaat steeds beter. Om het helemaal af te maken zijn we sinds vorige week woensdag lid van het vrouwenvoetbal hier in de stad. De eerste training stelde niet heel veel voor met 2 potjes van 10 minuten, maar gisteren hebben we zeker wel een uur lang op groot veld kunnen spelen. Na onze training barst de strijd los tussen de herenteams en met een biertje in de hand volgen we dit altijd vol aandacht.

Zaterdag zijn de ouders van Roos gearriveerd! Zij komen een weekje op bezoek om te kijken hoe het met ons gaat en om het land te bekijken. Vrijdag zijn we vroeg opgestaan om bij hen op bezoek te gaan. We zijn over de Surinamerivier – brug (zie foto’s) gefietst naar Commewijne (Meerzorg), waar ze in een guesthouse verblijven. Na deze barre tocht werden we verwelkomd met verse eierkoeken van de Jumbo wat heel veel goedmaakte :) :). ’s Avonds zijn we samen uit eten geweest bij Zus&Zo, waar we geluk hadden en live muziek troffen. De afgelopen dagen hebben we hen de highlights van Paramaribo laten zien. Ook hebben we een bezoek gebracht aan het dorpje Domburg en zijn we daarna doorgereden naar White Beach. Dit is het enige’’ echte’’ (aangelegde) witte strand van Suriname en hier kregen we echt het gevoel op een tropisch eiland te zitten.

Door al het stappen en sporten leren we snel nieuwe mensen kennen wat erg leuk is. Ook komt er steeds meer ritme in ons Surinaamse leven. Maandag gaan we kickboksen, dinsdag hardlopen, woensdag voetballen, donderdag frietjesdag en daarna stappen in Havanna. In het weekend is het tijd om te relaxen of om iets van het land te zien d.m.v. alle trips die hier worden georganiseerd. Thuis hebben we in de tuin onze hangmatten opgehangen om in te chillen of af en toe een dutje in te doen. Verder worden we steeds fanatieker in ‘Extreme Patience’, een kaartspel dat Evi ons heeft geleerd. Ook het zwembad blijft niet ongebruikt. Zeker wanneer in de middag de hoogste temperaturen worden bereikt nemen we vaak even een duik om af te koelen, met aanwezigheid van onze nieuwe vriendjes de boomkippen (leguanen, zie foto).

Het gaat allemaal z’n gangetje en we hebben het nog steeds naar onze zin met onze leuke en gezellige huisgenootjes. Door de leuke kaarten en brieven die we krijgen en de aanwezigheid van de ouders van Roos krijgen we een beetje een thuisgevoel!!

We houden jullie op de hoogte van nieuwe gebeurtenissen, leuke anekdotes en grappige verhalen!

Tot de volgende keer <3,

liefs,